Obiect stelar ciudat confirmat ca planetă singuratică

planeta

Foto: Conceptul grafic creat de artistul Christine Pulliam/CfA

Acum trei ani, un obiect misterios a fost observat în timp ce se deplasa singur prin spațiul interstelar la 80 de ani-lumină distanță de Terra. Obiectul este mai mare decât Jupiter dar mai mic decât cele mai multe stele și a fost inițial identificat ca fiind o planetă singuratică, iar acum savanții au reușit să o confirme.

PSO J318.5338-22.8603 sau, pe scurt, PSO J318.2-22 este un obiect planetar mare din grupul Beta Pictoris. Are o masă de 8.3 mai mare decât  Jupiter și o temperatură de 827 grade Celsius. La momentul descoperirii, a fost identificată drept o stea maronie pitică ciudată, un tip de stea care a eșuat în a-și activa fuziunea nucleară. PSO J318.5-22 s-a aflat singură în spațiu fără o stea pe care să o orbiteze. Temperatura ridicată pe care o radia i-a indus pe savanți în eroare, care au crezut că este un obiect stelar. Lumina emisă a fost una similară giganților gazoși din galaxie, motiv pentru care apoi savanții au identificat-o drept planetă singuratică.

Nu a fost ușoară identificarea. Stelele pitice maro își încep viața cu temperaturi ridicate, după care încep să se răcească. PSO J318.5-22 părea a fi parte a grupului Beta Pictoris, un cluster stelar mic și tânăr din vecinătatea noastră. Cu ajutorul telescopului hawaian Gemini North, astronomii au confirmat că planeta singuratică a fost un membru al grupului și ca are o vârstă de 23 de milioane de ani, prea tânără și prea rece pentru a fi o stea pitică maro.

Articol original publicat pe IFLScience.com.

Planeta J318.5-22